Banner

st838.com


Cara Hidup Sehat - Kalian mesti sering mendengar nasihat bahawa wang tidak boleh membeli sebuah kebahagiaan. Sekarang, menurut para pe...

Pengalaman Akan Membuat Anda Lebih Bahagia Diabandingkan Dengan Barang


Cara-hidup-Sehat

Cara Hidup Sehat - Kalian mesti sering mendengar nasihat bahawa wang tidak boleh membeli sebuah kebahagiaan. Sekarang, menurut para penyelidik, hukuman itu benar apabila mereka mendapati bahawa pengalaman itu membuat lebih banyak orang bahagia daripada memiliki barang.

Tidak salah, wang boleh membuat kalian lebih teruja. Akan Tetapi hanya sampai di situ sahaja. Apabila keperluan asas anda dipenuhi, maka lebih banyak wang tidak akan meningkatkan kebahagiaan anda dengan ketara.

Oleh itu, perlu dilakukan untuk menjadi lebih bahagia daripada mencari lebih banyak wang, tetapi bagaimana menggunakan uang tersebut untuk  meperoleh lebih banyak kebahagiaan.


cara-Hidup-Sehat

Ramai orang berfikir melabur wang dalam bentuk barangan adalah cara yang betul. Sebabnya, barangan akan bertahan lebih lama daripada pengalaman ringkas. Dengan memiliki barangan, orang berfikir kebahagiaannya juga akan bertahan lebih lama.

Walau bagaimanapun, ahli psikologi dan ahli sosiologi telah menemui hubungan antara materialisme atau kegembiraan memiliki barang, dengan narsisisme aka kecenderungan untuk menonjol, kerusuhan sosial, dan ketidakbahaguan hidup.

Apabila anda membeli barang baru, ia akan membuat anda gembira. Kita semua berasa seperti itu. Tetapi selewat-lewatnya masa, keseronokan memudar, dan anda tidak lama lagi ingin berbelanja lagi untuk membawa keseronokan baru.

"Kami membeli barang-barang untuk membuat kita bahagia, dan kami mendapatnya, tetapi hanya buat sementara waktu, perkara-perkara baru menyenangkan pada mulanya, tetapi apabila kita membiasakannya, ia tidak akan menjadi terlalu menarik lagi, Thomas Gilovich, seorang psikologi dari Cornell University Memeriksa hubungan antara wang dan kebahagiaan selama dua dekad.

Gilovich menyebutnya dalam artikel 2016 yang bertajuk: "Ingin Kebahagiaan? Beli Pengalaman, Bukan Perkara", yang diterbitkan di halaman Fakulti Psikologi Cornell University.

Artikel Disarankan : Dasar Kehidupan Sehat Dan Menjadikan Tubuh Ideal


Satu lagi kajian  2014 juga mendapati bahawa apabila kita memberi tumpuan kepada apa yang kita mahu daripada apa yang kita miliki menjadikan kita kurang menghargai apa yang sudah ada di sekeliling kita. Telah didapati bahawa peserta yang lebih materialistik selalu lebih kurang dan mempunyai tahap kepuasan atau rasa syukur yang rendah.

Jadi, apabila harta tidak menjamin sebuah kebahagiaan seseorang , maka apa yang perlu diperbuat? Di sinilah kita memerlukan pengalaman atau aktiviti yang menjadikan seseorang bahagia menggembirakan.

Kajian Dr. Gilovich mendapati bahawa tahap kebahagiaan yang diperoleh daripada membeli barangan baru bernilai wang yang dibelanjakan untuk perjalanan dan pengalaman. Tetapi kenangan perjalanan dan kegembiraan ketika kami mengingat pengalaman akan bertahan lebih lama. Kami masih akan merasai pengalaman itu, berbeza daripada ketika membeli barang di mana kita segera melupakannya.

Berkongsi pengalaman dan cerita juga akan menjadikan kita lebih berhubung dengan orang lain. Bayangkan, kami biasanya akan merasa lebih berhubung dengan orang yang bepergian dengan kami berbanding dengan orang yang membeli barang yang sama yang kami beli.

Cara-Hidup-Sehat



Kami juga akan berasa lebih suka menceritakan kisah atau membandingkan pengalaman kami dengan orang lain daripada dengan membandingkan barangan yang kami ada dengan orang lain.

"Apa yang kita rasakan akan menjadi lebih baik dibandingkan dengan barang yang kita miliki, Kata Gilovick." Mungikin saja barang menjadi lebih baik disaat tertantu, akan tetapi tidak selamanya barang menjadi lebih baik dibandingkan dengan barang yang terkadang bahkan bisa kita jadikan sebagai identitas kita. Akan tetapi barang tidaklah menyatu pada diri kita. bagaimana dengan pengalaman..? pengalaman malah sebaliknya, pengalaman merekat pada tubuh kita. yang akan menjadi memory dalam ingatan dan tubuh kita." 

oleh sebab itu, kita sebaiknya lebih bijak dalam mendapatkan kesenangan. tidak ada salahnya mengatikan uang dengan pengalaman yang membuat kita menjadi senang, kesenangan tersebut yang kita bisa bagikan dengan orang lain yang juga akan membuat kita menjadi bahagia. kita bisa mendapatkan pengalaman tersebut melalui mencoba kuliner, traveling, pergi atau berjalan ke tempat menarik, mencoba hal-hal baru, sampai dengan menikmati pemandangan alam yang begitu banyak dan penuh dengan keindahan.


0 komentar: